Multaqa

Multaqa

ARC

ARC

Daulat Tuanku

Daulat Tuanku

Saturday, July 4, 2009

Kewajaran dan relevenkah lagi Barisan Nasional ?

Oleh Suhaizan bin Kaiat
Cuba fikir-fikir dan jawab soalan ini :
1. Pada 1974 Kerajaan sasarkan pegangan ekuiti sebanyak 30%. Tahun 2009 Bumiputra hanya dapat 19.4%. Sekarang kerajaan sediakan pegangan ekuiti 12.5%. Berapakah pegangan ekuiti bumiputra dapat pada tahun 2020?
2. Ekuiti yang telah pernah dimiliki oleh bumiputra adalah sebanyak RM54 Bilion. Sekarang tinggal RM2 Bilion. Bermakna RM52 Bilion telah dijual kepada bukan bumiputra atau kepada orang asing. Sebahagian pemilik saham ini adalah kroni UMNO. Adakah RM52 Bilion ini telah digunakan untuk rasuah dalam Perhimpunan Agong UMNO ? Lepas tu menjerit kata FIC(Jawatankuasa Pelabur Asing) sudah tidak sesuai dengan persaingan ekonomi global.
3. Sebelum ini FIC telah mengawal orang asing membeli hartanah bernilai RM250K keatas. Dengan kawalan itu pun banyak tanah di Johor terlepas kepada warga Singapura. Sekarang FIC telah dimansuhkan. Berapa banyak tanah di Johor yang akan tinggal kepada anak bangsa pada tahun 2020?
4. Kerajaan berkata Malaysia mempunyai ekonomi yang mantap. Berbilion keuntungan Petronas diperolehi setiap tahun. Mengapa kita terlalu bergantung terhadap modal daripada luar sehingga menawarkan 70% pegangan ekuiti ? Kemana duit kita yang banyak itu?
5. Pelabur asing yang datang adalah kapitalis. Adakah kapitalis yang datang ini boleh membantu kita menjana ekonomi negara kita ? Atau mereka akan sedut madu kita , kemudian sepahnya dibuang?
6. FIC telah gagal. Sekarang kerajaan akan melancarkan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas). Apakah jaminan Ekuinas tidak gagal seperti FIC?
7. Kenapakah Dasar Ekonomi Baru (DEB) gagal ? Adakah setelah negara tidak ada kecairan wang menyebabkan kerajaan membuka peluang seluas-luasnya kepada orang asing?
8. Kerajaan Barisan Nasional telah ternyata gagal dalam DEB. Liberalisasi ekonomi sudah tidak dapat dielak bagi menghadapi persaingan ekonomi global. Adakah kerajaan BN sebuah kerajaan yang relevan untuk mengadapi ekonomi global sedangkan rasuah tidak dapat ditanggani?

No comments:

Post a Comment